lördag 29 juni 2013

Ny bloggdesign!

Idag har min dotter och jag ägnat åtskillig tid åt att skapa en ny och alldeles egen layout till min blogg. Den tidigare var en av Blogspots egna förslag, vilket passar utmärkt för en nybörjare. Men nu är jag ju varm i kläderna och känner att det skulle vara roligt med något eget. Och vad gör man då? Frågar sina programmeringskunniga döttrar förstås…


ny bloggdesign

Föga anade jag att det skulle föra med sig så många beslut. Finns ju nästan obegränsade valmöjligheter för både färg, form och text. Passar det bäst med en grågrön bakrundsfärg eller skär det sig mot den vackra skogsbilden? Vilken nyans ska bakgrunden för inläggen ha?  Var ska bloggens namn placeras? Vilket blir lagom höjd? Det är säkert hundratalet val jag har fått göra innan dagens resultat blev klart. Min tålmodiga dotter har erbjudit det ena alternativet efter det andra utan att ledsna.

Bakgrunden utgörs av ett så kallat ordmoln, framtaget via wordle.net. Orden kommer givetvis från mitt bokmanus Porten… Ordens vanlighet motsvaras av deras storlek i ordmolnet och de allra vanligaste kan man välja att ta bort, likaså egennamn. Vi kunde konstatera att jag uppenbarligen gillar ordet ”bara”. Betyder det något? Att jag är blygsam kanske…


ordmoln av ord från Porten

Själva fotot är taget i vår hemmaskog. En bild vi tog bara för att den var vacker och lockande. Vägen ser ju så inbjudande ut, man undrar vart den leder… Kan avslöja att den lite längre fram tvärt tar slut; markägaren har inte hunnit eller haft anledning att göra den längre. Jag tillbringar så mycket tid i skogen med våra hundar, tid då jag ofta går och grunnar på Porten – mitt fantasyprojekt, så det passar bra som motiv.

4 kommentarer:

  1. Vilken mysig bild du har som header.
    Sv: Det skulle kunna funka, det är bara det att huvudet är ganska tomt när det gäller de händelser som ligger närmast i handlingen, det går mycket lättare med de händelser som ligger lite längre fram. Men jag skrev ca 200 ord igår ikväll så jag tror att det ska gå bättre snart

    SvaraRadera
  2. Jag har uppdaterat några småsaker i designen i efterhand: kategorimenyn har ett nytt utseende och gränsen mellan olika inlägg har gjorts lite tydligare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även ny länkfärg samt förbättring i högerspalten.

      Radera
    2. Sååå skönt att ha ett dataproffs i familjen...

      Radera