söndag 2 juni 2013

Morgonstund har guld i mun ...

I natt vaknade jag klockan tre och lyckades inte somna om. Tankarna malde runt angående detta med utgivning av Porten. Ska - ska inte... Vulkan eller Recito... När jag sköt undan detta ämne kom femman (mitt femte manus) framslinkande som en katt ur en yvig buske. Fick rätt mycket skrivet igår och det gör genast stor skillnad, jag vill dit igen! Snarast. Vill begrava mig i denna andra värld där jag själv styr och ställer. Pusselbit efter pusselbit fogar jag samman utan att veta hur den färdiga bilden kommer se ut, kan bara ana det på ett ungefär. Har nu fått med det där med att den blinda huvudpersonen vill känna på sin manlige kompis ansikte vilket han vägrar, och hur det ordnar sig med bostadsbyte när hon blir utskriven från sjukhuset. Hon klarar ju inte av att flytta hem till sin gamla lägenhet där hennes syster blev knivmördad av ... hoppsan, kanske inte ska avslöja för mycket! I en parallell verklighet har en av de andra huvudpersonerna snart duperats helt av den bittre eremiten medan i en helt annan del av skogen med jätteträden den tredje huvudpersonen blir allt skickligare i sin mentala kommunikation. Varvar dessa tre med ett kapitel åt gången, typ. Kul, kul!

Inte konstigt att jag gav upp vid klockan fyra och gick upp. Eller snarare ner, i köket. Vår mellanschnauzer Freja kom tassande efter mig medan dvärgisen Tessi inte ens lyfte på huvudet där hon låg utfläkt i den rymliga hallkorgen. Vad mycket man hinner med under en så pass lååång morgon! Annars har dotter Caroline och jag jobbat vidare med Porten idag. Peter, min kontakt på Vulkan, svarade på mejl även idag fast det är söndag. Ännu en guldstjärna för Vulkan. Om jag betalar 149 kr per tryckt bok enligt hans ena prisförslag, och vill ha 30 kr i vinst, så kommer den säljas från förlaget för 199 kr. 20 kr behåller Vulkan för egen räkning och nåt ska de ju få för jobbet att sälja, inte bara ersättning för tryckningen. Tillkommer frakt också förstås.

Medan jag beundrande tittar på fixar Caroline inlaga enligt konstens alla regler, med rätta marginaler, höger- respektive vänstersidor, paginering, korrekta rubriker och sidbrytningar och hela faderasket och vips har jag ett tryckfärdigt manus i A5-format! I teckensnitt Garabond 11 p blir det 771 sidor. Därifrån inte så svårt att förvandla alltihop till Maxipocketmått (hur klarade man sig förr utan datorer?). Sidantalet blir då bara 581, men raderna hela 81 tecken, vilket inte är behagligt att läsa. Alltså inget riktigt alternativ.

Sammantaget väger det nu definitivt över i Vulkans vågskål med 3 viktiga argument:
1. Vulkans priser gäller från 100-299 ex i den kategori som passar mig, jämfört med minst 200 hos Recito. Kan alltså nöja mig med blygsamma 100 ex.
2. Vulkan erbjuder försäljning av boken under ett helt år, Recito bara 6 månader för minst 200 ex.
3. Vulkan är något billigare vad jag kan förstå (och inte då bara för att de själva påstår det).
En stor skillnad som inte betyder något för mig, är att Recito erbjuder anstånd med betalning tills deras försäljningsperiod gått ut, då betalar man för kvarvarande exemplar. Vulkan vill ha betalt direkt, sedan får man förhoppningsvis tillbaka pengarna allteftersom böckerna säljs.
Det är på gång nu känner jag! UTGIVNINGEN... Det mesta är ju klart nu, "bara" omslaget som fattas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar