fredag 7 juni 2013

Lästips jag vill dela med mig av

Så tomt och grått livet vore utan böcker! Numera finns de ju tack och lov i utföranden som bör passa alla. E-böcker har jag inte fastnat för ännu men ljudböcker är ju ett nästan livsnödvändigt alternativ till de gamla hederliga sidvändarböckerna. Fick en iPod i födelsedagspresent för ett par år sedan och den använder jag flitigt.

På biblioteket finns mängder av ljudböcker att välja på. Blir dock mest deckare jag lyssnar på medan jag med ögonen helst läser fantasyböcker, både på engelska och översatta samt enstaka svenska. Maken och jag är med i Akademibokhandelns läsarcirkel för att inte helt snöa in på bara en eller två genrer. Några pärlor av mycket olika slag som jag vill rekommendera från deras utbud genom åren är:
  • Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (bara titeln är värd en kommentar!) av Mary Ann Shaffer. Detta blev sorgligt nog hennes första och enda bok eftersom hon avled innan den kom ut. Tips: Skriv en minneslista över personerna i handlingen redan från början - det är lite svårt att hålla isär dem.
  • Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari. Mycket rolig och närgången beskrivning av en invandrarfamiljs upplevelser i det nya hemlandet.
  • Hundpojken av Eva Hornung - en bok för alla hundälskare som inte räds gripande historier.
  • Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Mycket fransk bok om mötet mellan en vresig, kvinnlig portvakt med oanade djup och en brådmogen ung flicka med självmordstankar. Finns som film men är bättre som bok.
  • Berättelsen om Pi av Yann Martel är ännu en bok som är mycket intressantare än filmversionen,  vilken gick på bio i vintras. Första delen är så otroligt kryddoftande, färgrikt skriven att jag blir grön av avund.
Observera - inte en enda fantasybok! Jag läser faktiskt en hel del annat också, men jag slutar med att slå ett slag för ett par lite äldre fantasyserier. Glöm inte dessa för allt nytt som ges ut!
  • Stephen Donaldsons två serier "Krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne" - där huvudpersonen lider av lepra (!) - och "Kampen om Mordant" i vilken huvudkaraktären dras med både övervikt och urdåligt självförtroende, är båda två mycket läsvärda. 
  • Serien Otherland av Tad Williams, som till största delen utspelar sig i en virtuell verklighet skapad av datorer. Mycket speciell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar