tisdag 18 juni 2013

Får det vara hur osannolikt som helst?

Försökte i helgen se X-Men: First Class. Är kanske något fel på mig men jag har så svårt att leva mig in i en tänkt verklighet där en person med blå hud, rött hår och gula ögon i ett nafs kan förvandlas till vacker, blåögd blondin. En annan av de genförändrade ungdomarna har händer istället för fötter - ok för det. Kan även med lite möda acceptera en mental förmåga att dra till sig metallföremål. Men när en av de muterade superhjältarna svänger färggranna energiband runt kroppen, som någon sorts rockringar, för att sen kasta iväg eländet till stor skada för omgivningen, då tappar jag intresset totalt.

Nä, tacka vet jag alver, dvärgar, trollkarlar och drakar! Trilogin om Härskarringen är värd sina 5 stjärnor. Jag accepterar vartenda fantasiväsen, små som stora. Allt från Gollum till enterna... Även Harry Potter och hans kompisar är totalt trovärdiga. Att en liten pinne kan innehålla magiska krafter - varför inte?

Eller varför inte bara nöja sig med den otroliga hjärnan och all elektrisk aktivitet däri. Hjärnan är ju långt ifrån utforskad ännu. Tankeläsning, levitation, förmåga att samla energi från omgivningen till en eldslåga... Den stilen av "onaturlighet" har jag inga problem med!

Är detta en brist i min fantasi? Att jag inte fullt ut kan acceptera alla versioner av påhittade verkligheter? Tror inte det. Fantasy är ju min favoritgenre. Men det kan möjligen hänga ihop med min (veterinär)medicinska utbildning... Kan bara inte smälta att någon ändrar utseende så kapitalt. Hellre får de då försvinna och bli helt osynliga! Men smaken är ju som baken delad. Så svaret på min fråga i rubriken borde följaktligen vara ja. Bara det är någon som kan tro på det!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, X-men känns inte trovärdigt, särskilt när det ena stunden känns som om de klarar allt och när de sen råkar illa ut undrar man ju nästan om de inte bara kan vifta lite med händerna och få undan alla problem. Nej, jag håller med. Heja Tolkien!

    SvaraRadera
  2. Skönt att fantasybegreppet är så luddigt i kanterna, finns något för alla. Tur att det finns personer som du som recenserar och ger tips!

    SvaraRadera