torsdag 13 juni 2013

En vit skärmmössa...

... varför har den så stor betydelse?
Vi firade sonens studentexamen i förrgår. Stod där på skolgården bland oräkneliga andra och väntade på de 220 eleverna. Fint väder tack och lov och alla släktingarna hittade oss, värre än så var inte trängseln. Dessutom hade vi ju vår hemmagjorda skylt. Mycket fin tyckte vi alla, med flera foton både av dagens vuxna son och av gårdagens rundkindade lille kille. Men varför var vi ensamma om att ha en egentillverkad? Överallt omkring oss syntes samma stereotypiska kvadratskylt med bild bara på ena sidan och ofta fotofirmans logotyp på baksidan. Fantasilöst!

Så kom de då, klass efter klass. ALLA med samma typ av vit skärmmössa, utom en. Mitt i allt det vita glänste en hög hatt av guldfärgat material. Bravo! När jag tog studenten uppe i Piteå år 18.. jag menar 1973, så var det helt ute med studentmössor och annat tjafs. Nä, minsann. Vi kom i våra vardagskläder mer eller mindre, ägnade en lektionstimme åt snack med vår klassföreståndare (som mentorerna hette då), fick våra betyg och that was it. Visserligen var vi utomhus, satt i en spridd klunga på en gräsplätt vid ett dike minns jag, men inga släktingar eller vänner fanns det där, som tårögda tog emot oss. Fest på kvällen efteråt, var det förstås. Men minns inte att vi hade något firande därhemma.

Jag har alltså ingen studentmössa och är lika glad för det. Hur många använder sin mer än en gång? Kostar nästan tusen kronor bara för att sen hamna i garderoben. Inte kan man sälja den heller, fullklottrad med namnteckningar inuti som den blir när den vandrat runt i klassen under examensdagen. Nä, tacka vet jag en guldfärgad hatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar