måndag 24 juni 2013

Billigt Vulkan segrar över familjärt Recito!

De senaste dagarna har jag haft en flitig mailväxling med Vulkan. Trots att jag numrerar frågorna lyckas ändå alltid något förbli obesvarat, plus att svaren ibland skapar nya frågor. Tydligen är det jag som styr det mesta, böckerna är ju mina, betalning sker i förskott. Vulkan bestämmer vad jag måste betala till dem - vilket för min ca 660 sidors bok är 118 kr - men sedan har jag fria händer att sätta vilket pris jag vill både till nätbokhandlar som Bokus och Adlibris och till privatpersoner som vill köpa från Vulkans bokshop. Vulkan behåller bara 20 kr per såld bok, resten får jag tillbaka. Enligt killen på Vulkan är det vanligt att författarna sätter ett pris på deras nätshop på strax under nätbokhandelns pris, vilket i sin tur brukar vara deras inköpspris + 50%. Därigenom tjänar man mer på böcker som sålts via Vulkan än via tex Bokus.

Recito har varit väldigt tysta sedan jag frågade efter deras motivering till att jag skulle välja dem framför Vulkan. Men igår, söndag, fick jag svar direkt från deras VD... Det var rätt flummigt, tycker jag. Väljer jag Recito så kommer jag att ingå i  Recitofamiljen, istället för att bara vara "en rad i Vulkans databas". Jag får personlig service, inga dolda avgifter osv. Låter mysigt och tryggt. Men är det värt en prisskillnad på 182 - 118 = 63 kr per bok? För så mycket högre ligger Recitos erbjudande för 200 ex av Porten. Nej, det tycker inte jag. Viktigast är ändå att priset ut till kunderna är lägsta möjliga. Känner själv att priset inte bör ligga över 200 kr inkl frakt.

Så nu är det nära! Omslaget är egentligen det enda som kvarstår, och även där tror jag det har löst sig. Maria Helena Stanke, som har gjort härliga omslag till åtskilliga böcker, har visat stort intresse för att ta sig an Porten. Vi kommer troligen skriva kontrakt redan denna vecka. Baksidestexten får jag nog fila lite mer på, kanske lägga till lite info om författaren och några korta, positiva läsarkommentarer. Adressen till min blogg kan också vara bra att ha med antingen där eller på försättsbladet. Min dröm hade varit en inbunden Porten, nu får jag nöja mig med mjuka pärmar, men so what! Hellre en bok i handen än ett manus i datorn :)

2 kommentarer:

  1. Jag har väntat så länge på att Porten ska bli bok att jag nästan hoppar i stolen av glädje.
    Tror också att Stanke är den rätta att göra omslaget. Lycka till!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Längtar efter att hålla ett exemplar i handen, även om det inte blir inbundet som jag skulle föredragit.

    SvaraRadera