torsdag 30 maj 2013

Utgivningsproblematik

Har idag ägnat värdefull tid åt att jämföra två olika förlag för egen utgivning: Recito och Vulkan. Istället för att skriva ut och skicka in mitt omfångsrika manus till bokförlag efter bokförlag planerar jag att ge ut Porten på egen bekostnad. Men jag anade inte att det är så invecklat. Det verkar näst intill omöjligt att jämföra priserna eftersom de har så olika upplägg på sina "paket". Jag har skickat Porten som word-fil till bådadera - Recito ger mej ett förslag på 666 sidor medan Vulkan anser att det blir över 1100 sidor, trots att båda förlagen anger samma storlek på boken (A5). Måste skilja på teckenstorlek och radavstånd antar jag. På denna blogg ska jag försöka reda ut det hela allteftersom jag får klarhet i hur det fungerar.

Nybörjare på bloggskrivande som jag är, tar jag tacksamt emot tips och kommentarer. Har redan fått flera - tack ska ni ha! Bland annat att jag ska lägga upp smakprov på vad jag skriver. Ska fundera vidare på detta, både på vad och hur mycket. Tills vidare lägger jag upp två av mina prologer, nämligen till bok 1 och 2 i min fantasyserie. Fantasy förresten. Det kan ju diskuteras vad som ingår i den genren. Jag har själv placerat mina alster där, trots att jag saknar en massa särdrag som nog många anser typiska för så kallad fantasylitteratur. Inga trollkarlar eller häxor, inga drakar eller enhörningar, inga trollformler eller förvandlingsknep, inga magiska ringar eller osynlighetskappor... Ändå inträffar händelser som inte kan anses förekomma i vår normala verklighet, så jag vidhåller nog att det rör sig om fantasy! Varför kan förresten ingen hitta på en bra svensk term?

1 kommentar:

  1. Ska bli intressant att följa utgivningsförsöken

    SvaraRadera