onsdag 29 maj 2013

Att skriva fantasy är roligare än att städa...

Det här är mitt första blogginlägg någonsin, men inte det sista hoppas jag. Är fullkomlig novis och följer själv bara en enda blogg för närvarande, nämligen Björn Wiréns En sen författardröm. Kan rekommenderas! Varför har jag då bestämt mej för att skriva en egen blogg? Tja, har väl en tanke bakom - att det kanske ger kontakter till fler med samma brinnande intresse för att SKRIVA!

Jag har varit en flitig bokläsare ända sen jag lärde mej läsa. Favoritlektyren har varierat: hästböcker, historiska romaner och fantasy har dominerat. C.S Lewis serie om Narnia och Ringen-trilogin hör till de böcker som påverkat mej mest. Finns en rad av andra, modernare fantasyförfattare som jag med tiden tänker ta upp här. Men under hela mitt långa liv (född 1954), ända fram till hösten 2010, har jag aldrig känt minsta lust att försöka skriva något själv. Varför skulle jag det, när det finns så mycket läsvärt redan? Inte anade jag att eget skrivande kan vara minst lika spännande som att läsa vad andra författat! Och definitivt roligare än att städa (apropå rubriken).

Hur kom det sig då att jag plötsligt ändrade mej? Var nog flera faktorer men den viktigaste var nog att jag smittades av min äldsta dotters deltagande i NaNoWriMo. (Att skriva 50 000 ord under november månad kräver sin man/kvinna). Till detta kom att jag tvingades gå ner till halvtid pga utslitna leder och därför fick tid över. För visserligen är det ju till stor del en prioriteringsfråga, men visst underlättar det att inte jobba heltid när man vill skriva! Jag satte igång med en fantasyidé som jag kallar Porten. Efter något år var manuset färdigskrivet. Blev en tegelsten ... I färdigredigerat skick är det 220 688 ord fördelade på 513 sidor (Calibri 14).

 Men jag nöjde mej inte med denna första bok; ville ju inte överge mina kära huvudpersoner... Så det blev en fortsättning: Delad identitet, och även en tredje del som tills vidare saknar namn. Har hunnit en bit på nr fyra, men lagt den åt sidan för att - på min näst äldsta dotters förslag - påbörja en helt ny, fristående bok. Ska försöka att inte göra denna så omfattande, så det blir billigare att ge ut själv... Fast planen är att inte ge upp så snabbt med "femman" (arbetsnamn Den tunna hinnan), utan skicka manuset till fler förlag än vad som är fallet med Porten där jag gett upp efter det tredje. Men mer om utgivning i kommande inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar